ПЕРСОНАЛЬНИЙ САЙТ ВЧИТЕЛЯ ОСНОВ ЗДОРОВ'Я
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

 

 

Розробка уроку з основ здоров"я по темі " Пожежна безпека.Умови і причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж".

 

Тип уроку: комбінований

Форма: онлайн - урок з елементами тренінгових вправ

Очікувані результати

Учні мають знати:

  • основні умови виникнення пожежі;
  • причини виникнення пожежі;
  • основні види займистих матеріалів;
  • найсуттєвіші фактори, які створюють загрозу життю і здоров’ю людини
  • стадії горіння;
  • телефонний номер пожежної охорони 101;

Учні мають уміти:

  • запобігати створенню умов для виникнення та розвитку пожеж;

Методи й прийоми навчання: проблемна ситуація, розповідь, бесіда, робота в групах, робота в парах, самостійна робота учнів, індивідуальна робота, перегляд презентації

Обладнання й матеріали: комп’ютер і мультимедійний проектор, галявина, джерело горіння ( сірники, іскра ); свічка

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності до уроку.

Створення позитивного настрою.

Добре те, що сонце світить,

Добре те, що вітер віє,

Добре те, що сад цвіте,

Добре те, що ліс росте.

Добре вчитися у школі,

Добре гратися на дворі,

Добре плавати в ставку,

Добре те, що я живу!

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань.

 

На 1 слайді висвітлюються слова: деревина, бензин, 101, кисень, вогнище, дим, захист органів дихання.

Бесіда за запитаннями:

  1. Діти, які асоціації викликають у вас ці слова?

(Обговорення)

  1. Про що, на вашу думку, буде наша розмова сьогодні на уроці? (Діти формулюють тему)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель роздає учням паперові краплинки і повідомляє, якій темі присвячено заняття.(Тема уроку: Пожежна безпека. Умови і причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж. Мета уроку:…)

ІV. Повідомлення теми й очікуваних результатів.

 

(Тема й очікувані результати записані на дошці).

Учитель Діти, перед вами – мальовнича галявина. Розміщуємо на нашій галявині вогнище. Напишіть ваші очікування на краплинках. Ми розвісимо їх над вогнищем на хмаринці. Якщо наші сподівання здійсняться, то ми зможемо загасити вогнище своїми краплинками.

V. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Вогонь супроводжує людину на всьому шляху розвитку людства. За допомогою вогню людство навчилося зберігати їжу й захищатися від звірів, очищати поля від рослин і здобувати метали. Вогонь забезпечує тепло й освітлює приміщення, рухає автомобілі й літаки ( іскра).

Історія свідчить, що вогонь завжди був символом. Відомий міф Прометея, що викрав вогонь у богів і приніс його людям. Вогонь палає біля пам»ятників загиблим героям і нагадує про перемогу., що здобута ціною життя багатьох людей. Олімпійським вогнем відкривають найбільше спортивне свято – Олімпіаду. Вогню під силу викликати в людей чудові емоції. Часто родини збираються біля каміна, спостерігаючи за вогнем.

Але коли вогонь виходить із-під контролю, він перетворюється на страшне лихо – пожежу, яка призводить великої матеріальної шкоди, часто й до загибелі людей. Останнім часом у світі стається близько 5 мільйонів пожеж. Щогодини у світі гине одна людина, 2-3 особи одержують травми й опіки, кожен третій загиблий – дитина.

Причин виникнення пожеж дуже багато.

Вправа «Мікрофон».

Назвати причини виникнення пожежі.

(Діти озвучують варіанти відповідей, а під час обговорення з’ясовують, що пожежі – це і природна небезпека, і техногенна - недбале поводження з вогнем:

• неправильне поводження з відкритим вогнем;

• порушення правил опалювання приміщень з використанням печей;

• порушення правил користування зварювальними апаратами;

• порушення правил експлуатації електромереж і електроприладів;

• порушення правил користування газовими приладами;

• самозапалювання легкозаймистих речовин при підвищеній температурі;

• «сонячні зайчики» від дзеркал, скла, металу;

• блискавки.

Отже, Їх причинами є: - 2 слайд

  • Природні пожежі – спека, блискавка( до природних пожеж відносять: лісові, степові, польові, торфяні);
  • Техногенні – людина і прилади (несправність приладів, необачність людини, ігра з вогнем)

Проблемне питання.- 3 слайд

За яких умов може виникнути пожежа?

Учитель показує трикутник. Діти називають, яка це геометрична фігура. Складемо трикутник вогню. Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє, щоб було легше запам’ятати умови виникнення пожежі.

4 слайд- портрет Лавуазьє

Прикріплюю до дошки трикутник.

Дослід 1.

Насипаємо у склянку піску, вставляємо в нього недогарок свічки й запалюємо. Потім накриваємо склянку блюдцем.( Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.)

Обговорення:

-Що необхідно, щоб почалося горіння?(Займистий матеріал – гніт свічки- горючі речовини або матеріали)

- Де вібувається горіння? (Там , де є кисень)

- Коли це може трапитись?(коли є джерело запалювання – іскра від сірника).

Робота з підручником.( ст. 127 - мал. 74).5 слайд-трикутник вогню

Отже, існує 3 умови виникнення горіння. Зараз ми розглянемо їх більш детально.

Першою умовою горіння є наявність джерела запалювання. . Усе, що породжує вогонь, іскру або високу температуру, може призвести до загоряння.

Завдання у підручнику усно: доповніть перелік можливих джерел запалювання: товсте скло, блискавка, запальничка, відкритий вогонь, спирт ) Звернення до мал. 75

Дослід 2.

Візьмемо 2 спиртівки зі спиртом і водою.( Учитель не розповідає дітям,3 що знаходиться у спиртівках). Один з учнів їх запалює. Та, що з водою, не загориться. Чому так сталося? ( Потрібна займиста (горюча) речовина).

Дослід 3.

Аркуш паперу наполовину замочуємо у воду. Підпалюємо. Суха половина згоряє, мокра залишається неушкодженою Чому? ( Вода не горить).

Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин.

Самостійна робота.

(Учні самостійно опрацьовують види речовин )

Обговорення:

  1. На які групи поділяються речовини за ознакою займистості?
  2. Чим відрізняються горючі речовини від важкогорючих, негорючих?
  3. Наведіть приклади горючих речовин? Важкогорючих речовин? Негорючих речовин?

 

Робота в зошиті. Складання схеми:

6слайд Речовини

Горючі Важкогорючі Негорючі

Гра з оплесками. Визначити, яка речовина?

Установка: горючі –оплеск – 1 раз, важкогорючі – 2 рази, негорючі – тиша.

  • Г В Нег Г В Нег Нег Гор. В Г

Спирт, папір, пластмаса, пісок, газ, гума, пісок, вода, солома, лінолеум, нафта,

Н Н Важког.

цегла, каміння, пластикові стелі й панелі.

Фізкультхвилинка.

На галявині вогнище ( показують),

Полумя стелиться низько, низько (присідають),

Далі вогнище розгорається (піднімаються),

І полум»я коливається ( показують руками),

Ми взяли водички прямо із кринички (нахиляються),

Полили, загребли( імітація руками),

Із галявини пішли.(крокують).

 

Учитель:

1.Вогонь можна загасити, накинувши на нього цупку тканину, ковдру, якщо вони не синтетичні. Яка умова при цьому зникає? (Кисень)

2. Чому полумя збільшується, коли відкривають вікна й двері? (доступ повітря)

Отже, третьою умовою горіння є наявність кисню- газу, що міститься в повітрі. Якщо вогонь виникає у замкненому приміщенні, вміст кисню у повітрі зменшується , і горіння може припинитися само по собі. А найшвидше вогонь розгоряється там, де необмежена кількість кисню і горючих матеріалів (наприклад, у лісі).

Презентація «Правила пожежної безпеки»: ( що ви повинні роботи, щоб не трапилося страшної біди – пожежі).

Робота в групах. Учнів об’єдную у 3 групи: Що?Де?Коли?

  • прислів»я. - 7 - слайд

А) Коробка сірників хоч і мала, багато може спричинити зла.

Б) Вогонь наш друг, та не завжди. Чекати можна від нього біди.

В) З маленької іскри великий вогонь буває.

Деякі матеріали можуть самозайматися. Із ними слід поводитися дуже обережно. Наприклад, самозаймання може викликати кислота, яку пролили на деревину чи тирсу.

Є 3 стадії горіння: 7 слайд:

1. Запалювання (виникнення)

2. Поширення полум’я(горіння)

3. Згасання полум’я. Відео «Стадії розвитку пожежі».

Будь-яка пожежа починається із загоряння, яке може ліквідувати одна людина, якщо має відповідні навички й способи та правила її гасіння.

8 слайд: Найсуттєвіші фактори, які створюють загрозу життю і здоров’ю людини:

-вогонь;

- дим ( при пожежі кілька ковтків диму досить, щоб людина знепритомніла )

- недостатність кисню;

- вибухи й руйнування;

- ураження електричним струмом;

- паніка ( якщо вас застала пожежа, ніколи на панікуйте! Відомо, що паніка серед людей навіть під час невеликої пожежі є причиною значних жертв.

Якщо вас застала пожежа : головне - не панікуйте!

У всіх випадках, якщо ви в змозі телефонуйте «101» і викличте пожежну команду.

Якщо виникла пожежа, рахунок часу йде на секунди., тому необхідно знати, де і які засоби пожежогасіння розміщені та як ними користуватися.

 

Розглянемо засоби пожежогасіння. 9 слайд

Підручні Спеціальні

пісок; Пожежна техніка

земля; • Вогнегасники

щільна тканина;

вода (при горінні електромереж

і електроприладів водою

користуватися не можна)

 

 

Засоби гасіння невеликих пожеж: -10 слайд

Якщо виникла невелика пожежа, слід:

  • засипати джерело вогню піском (можна землею з-під квітів, якщо вона суха);
  • залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж, спричинених електричним струмом;
  • накинути цупку товсту тка

VІІ. Узагальнення та систематизація матеріалу.

Моделювання ситуацій, зображених на малюнках в підручнику ст 130

Робота в парах.

На ст. 130 на мал. 76 зображено неіснуючий будинок. Якби він дійсно був насправді, то в ньому неодмінно виникла б пожежа, тому що його мешканці порушують правила пожежної безпеки.

Ваше завдання: знайти відповідні порушення правил пожежної безпеки у будинку і пояснити можливі наслідки.

Звітування пар.

Запитання до учнів:

  1. Хто запропонував термін «Трикутник вогню?»
  2. Для чого? ( щоб легше було запамятовувати умови виникнення пожежі.)
  3. Скільки їх? (3)
  4. Першою умовою горіння є ….джерела запалювання
  5. Назвіть їх (бенгальський вогонь, сигарета, запальничка, сухий спирт, відкритий вогонь, блискавка та ін.)
  6. На які групи поділяються речовини за ознакою займистості?(горючі, важкогорючі та негорючі)
  7. Третьою умовою горіння є………кисень
  8. Які ви знаєте стадії горіння? (запалювання (виникнення), поширення полумя або горіння і згасання полумя)
  9. Якщо трапилася пожежа, телефонуємо за тел………… 101
  10. На які 2 групи поділяються засоби пожежогасіння? ( підручні та спеціальні)
  11. Назвіть спеціальні засоби пожежогасіння. (пожежна техніка, вогнегасники)
  12. Назвіть підручні засоби пожежогасіння (пісок, земля, щільна тканина, вода)
  13. Казка «Ріпка» на новий лад.

Підбиття підсумків уроку .

Діти, з’ясуймо, чи справдилися ваші очікування на краплинах, які розвішені у вигляді хмаринки на д вогнищем. Якщо так, то перемістіть їх на вогнище, і тим самим ви можете загасити його своїми краплинками.

Вправа «Я-рятувальник»

  1. Учні стають у коло, витягують уперед ліву руку долонею догори й уявляють, що на ній лежать знання й уміння, які вони мали до цього уроку.
  2. Витягують праву руку й уявляють на ній знання й уміння, які вони отримали на цьому занятті.
  3. За командою «Так!» учні об’єднують долоні, приєднуючи здобутки до тих, які вони мали раніше. Усі разом говорять: «Ми – рятувальники!».

Домашнє завдання.

  1. Прочитати параграф 24
  2. Виконати завдання в зошиті на ст.128.

Інструктаж: Ви повинні встановити відповідність між речовинами та їх видами.

  1. Творча робота: скласти вірші або намалювати малюнок «Вогонь, діти, не для гри, памятайте це завжди!».

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz